Hylla kvinnorna: arkiven ska få nya berättelser
Projektet Hyllmeter åt kvinnorna I nästan varje arkiv i Sverige finns brist på jämställdhet. Stockholms läns museum och Stockholms Kvinnohistoriska strävar efter att ändra detta genom att starta projektet Hyllmeter […]
PROFESSIONELLT FISKE I STOCKHOLM
Vårt team består av riktiga proffs inom området. Vi vet en stor mängd olika fiskeplatser i Sverige. Var, när och med hjälp av vad man får napp. Med tiden har […]
Djur Aspuddsparken
Får Vi har tre får i Aspuddsparken. Katla, som är svart, fick 20 april 2011 två vita tacklamm, Ellen och Esmeralda. De bor kvar hos oss. Det kan vara svårt att skilja på våra […]
Hemstädning Stockholms.
Meningen med hemstädningsservicen är att du ska kunna ägna din tid till viktigare och roligare saker än att städa och ändå kunna komma hem till ett städat, rent och fint […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Aktuell status för Saltsjöbanan
Tågtrafiken på Saltsjöbanan har återupptagits och slutstationen är nu Saltsjö-Järla. Tågen kunde inte längre nå Slussen på grund av omfattande renoveringar i området. Under tiden förbereder Region Stockholm banan för framtiden. Banan var stängd för ombyggnation mellan 2023 och 2024, och trafiken kunde återupptas i december 2024 med Saltsjö-Järla som ny slutstation. På grund av brist på vagnar ställdes all trafik in i mars, orsakat av onormalt hjulslitage från problem med smörjningen av banan. Tågtrafiken återupptogs dock senare i mars.
Ersättningstrafiken börjar vid Saltsjö-Järla och förstärks med bussar från Saltsjöbaden och Solsidan under morgontimmarna. För att underlätta övergången mellan tåg och buss i Saltsjö-Järla har en gångväg och ett övergångsställe med trafiksignaler konstruerats.
Arbetet för att åter föra Saltsjöbanan hela vägen till Slussen involverar många pusselbitar:
SL har i uppgift att hålla spårtrafiken igång så länge som det finns fungerande spår och eftersom spårtrafik har högre kapacitet än buss är det viktigt att använda järnvägen. Korta avstängningar fungerar oftast bra, men längre avstängningar kan innebära svårigheter att få igång banan igen, vilket kräver en stor organisation för att underhålla den.