Blocket blir jätteloppis – mitt på Sergels Torg
På nätet är man sedan länge Sveriges överlägset största loppmarknad. Nu kommer Blocket ut i verkligheten – och anordnar en gigantisk loppis på Sergels torg i samarbete med Stockholms Kulturfestival. […]
Sommarjobb inom kultursektorn för 300 ungdomar i 14 kommuner
I sommar kommer fler än 300 ungdomar i åldrarna 16 till 19 år att få möjlighet att arbeta med kreativa projekt inom områden som cirkus, dans, film, musik och slöjd […]
Stockholms läns koldioxidbudget avslöjar betydande utmaningar
Uppdaterade koldioxidbudgeten för Stockholms län Uppdaterade koldioxidbudgeten för Stockholms län indikerar att omfattande insatser behövs för att målen om klimatet ska nås. För att hålla sig inom budgeten fram till […]
Centralbadet
Historia 1904 förverkligade Jugendarkitekten Wilhelm Klemming en dröm om ett öppet fönster mot naturen. Han skapade Centralbadet som blev något helt nytt i sitt slag, ett bad, inte bara med […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Nya guider ska uppmuntra språkutvecklande läsupplevelser
Vi använder kakor för att vår webbplats ska fungera optimalt och för att samla statistik som hjälper oss att förbättra den. Läs mer om hur vi hanterar kakor. Nya handledningar avsedda att inspirera till språkutvecklande lästunder finns nu tillgängliga. Dessa logopedhandledningar är utformade för att ge tips och inspiration. Vi har intervjuat Elvira Ashby, som arbetar som logoped och har utarbetat dessa handledningar. Elvira Ashby, som är logoped, har arbetat tillsammans med oss på Regionbibliotek Stockholm för att utveckla de nya handledningarna. Hon var också en av två logopeder som var involverade när vi startade Språktåget 2020. Elvira delar med sig av sina tankar kring språkutveckling och hur dessa nya handledningar avser att användas. Varför är det viktigt att biblioteken engagerar sig i de små barnens språkutveckling? Språket är en nyckel till mycket och genom att stödja läsning och språkbyggande hos både barn och föräldrar bidrar vi till stora vinster för individerna såväl som för samhället. Biblioteket erbjuder många möjligheter att på ett kravlöst sätt visa på allt roligt och lärorikt som böcker innebär, samt hur lätt det är att stimulera språket genom att läsa tillsammans med barnen. Varför ska bibliotekarier och logopeder samarbeta och vad kan de lära av varandra? Samarbeten är verkligen fruktbara och genom att kombinera våra kunskaper och kompetenser kan vi skapa fantastiska projekt som Språktåget. Som logoped är det fantastiskt att kunna hänvisa familjer till biblioteket. Samtidigt besitter vi som logopeder kunskaper om barns språkutveckling och språkstörningar som bibliotekarierna kan dra nytta av. Tillsammans kan vi erbjuda råd och tips för att främja läsning och språkutveckling. Hur avses de nya handledningarna användas inom Språktåget? Förhoppningen är att de ska vara till hjälp på flera sätt. Dels kan föräldrar och pedagoger läsa dem och få inspiration hur man kan göra lästunderna mer språkutvecklande. Dels kan de fungera som exempel för bibliotekarier som vill ha mer konkreta tips på hur man kan arbeta med böckerna. Strategierna i handledningarna kan även appliceras på andra böcker för att stötta barnens lärande.