Fjärilshuset – en tropisk regnskog i Stockholm
Idag besökte jag Fjärilshuset i Hagaparken för att återigen kliva in i en varmare miljö (jag var ju i Edvard Anderssons växthus i Bergianska senast). Här finns flera olika trädgårdsrum här inne och inne […]
Stockholmsregionen donerar ambulanser till Ukraina
Region Stockholm har beslutat att donera ytterligare åtta ambulanser för att stödja sjukvården i Ukraina. Ambulanserna, som tidigare har använts av Ambulanssjukvården i StorStockholm AB, överlämnas som bistånd. Fem civilsamhällesorganisationer, […]
Hjälp till i hus och gårdar Skansen
Hur levde man förr? Hur bodde man och vad behövde göras på en svensk gård? På Skansen kan du resa bakåt i historien och få vara med och hjälpa till […]
Tillverkning av fnöske
Ett av de äldsta sätten att göra eld är att använda sig av eldstål och flinta. Vid sidan av stål och flinta behövdes även fnöske för att fånga upp gnistan. […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Framgångar i arbetet för hållbarhet men utmaningar kvarstår
Under 2024 har Region Stockholm aktivt fortsatt sitt arbete för att minska användningen av engångsprodukter i vården och även tagit fram en ny plan för att hantera klimatfrågor. Trots framsteg understryker rapporten från hållbarhetsbokslutet att ytterligare åtgärder behövs för att uppnå de hållbarhetsmål som är satta. Regionens hållbarhetsdirektör, Carolina Pettersson, berättar att det varit positiva förändringar under året, inklusive utvecklingen av en klimathandlingsplan som syftar till att minska koldioxidutsläppen och det nya trafikförsörjningsprogrammet. Därtill har sjukvårdens arbete för att minska både engångsprodukter och avfall av textilier och läkemedel fortsatt. Förutom miljömässiga framsteg har också insatser gjorts för att förbättra social hållbarhet genom utbildningar och bättre samverkan med regionens invånare. Trots dessa framsteg måste regionen öka sina ansträngningar för att nå de uppsatta målen. Det noterades även en ökning av koldioxidutsläppen under året, vilket delvis beror på förändringar i användningen av biodrivmedel i kollektivtrafiken. Enligt Pettersson krävs ett vidare engagemang och samarbete inom hela organisationen för att uppnå visionen om en ekologiskt hållbar och klimatneutral region till år 2035.