Stockholms bästa spa
De senaste två åren har Yasuragi Hasseludden valts till den bästa spaanläggningen i Stockholm i undersökningen ”Storstockholm idag” där stockholmarna röstat fram sina favoriter i en stor konsumentundersökning.
Subventionsstöd på över 7,3 miljoner ger ökad kultur för barn och unga i länet
Vi använder cookies för att vår webbplats ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den. För att veta mer om hur […]
Fler tillsvidareanställningar inom vården – stor minskning av inhyrd personal
Antalet anställda sjuksköterskor, barnmorskor och läkare har ökat med cirka 1 200 personer i Region Stockholm under det gångna året. Samtidigt har kostnaderna för hyrbemanning minskat kraftigt, med en nedgång […]
Kafékommissionen: Pock – Per Olsson choklad och konditori
Per Olsson choklad och konditori. På Per Olsson choklad och konditori står onyttigheterna i allra högsta grad i centrum, både bildligt och bokstavligt. En stor disk med oändligt tjusiga bakverk […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Aktuell status för Saltsjöbanan
Tågtrafiken på Saltsjöbanan har återupptagits och slutstationen är nu Saltsjö-Järla. Tågen kunde inte längre nå Slussen på grund av omfattande renoveringar i området. Under tiden förbereder Region Stockholm banan för framtiden. Banan var stängd för ombyggnation mellan 2023 och 2024, och trafiken kunde återupptas i december 2024 med Saltsjö-Järla som ny slutstation. På grund av brist på vagnar ställdes all trafik in i mars, orsakat av onormalt hjulslitage från problem med smörjningen av banan. Tågtrafiken återupptogs dock senare i mars.
Ersättningstrafiken börjar vid Saltsjö-Järla och förstärks med bussar från Saltsjöbaden och Solsidan under morgontimmarna. För att underlätta övergången mellan tåg och buss i Saltsjö-Järla har en gångväg och ett övergångsställe med trafiksignaler konstruerats.
Arbetet för att åter föra Saltsjöbanan hela vägen till Slussen involverar många pusselbitar:
SL har i uppgift att hålla spårtrafiken igång så länge som det finns fungerande spår och eftersom spårtrafik har högre kapacitet än buss är det viktigt att använda järnvägen. Korta avstängningar fungerar oftast bra, men längre avstängningar kan innebära svårigheter att få igång banan igen, vilket kräver en stor organisation för att underhålla den.