Tyresta nationalpark
Tyresta nationalpark och naturreservat är ett av de största orörda skogspartierna i Sverige utanför fjällvärlden. Området har en av de finaste urskogarna söder om fjällregionen och 1993 inrättades Tyresta nationalpark […]
Finngården
Finngårdens byggnader kommer från finnskogen i nordvästra Värmland, men är även representativa för bebyggelsen i övriga finnbygder i mellansverige. Foto: Marie Andersson Finland var under 700 år, fram till 1809, […]
Danderyds kommun.
Danderyds kommun är en kommun i Stockholms län. Centralort är Djursholm. Kommunen består av fyra kommundelar, Danderyd, Djursholm,Enebyberg och Stocksund. Administrativ historik. Danderyds kommun av i dag sammanfaller i stora drag med Danderyds socken, sådan den var när den inrättades som Danderyds landskommunår 1863. […]
Aspuddsparken Djur och Kul
Hägersten, Stockholm Aspuddens parklek drivs av Djur och Kul i Stockholm. Parkleken har ett litet fik, grill, djur och det finns lekmöjligheter för både inom- och utomhuslek. På sommaren finns […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Utsedda vinnare av Gyllene Äpple 2024
Vinnersna av Gyllene Äpplets medarbetar- och ledarpriser för 2024 har belönats för deras insatser inom förbättringsarbete för Region Stockholm. Dessa priser syftar till att erkänna och inspirera till förbättrad praxis i olika verksamheter. Carina Holmberg, distriktssköterska vid Hässelby vårdcentral, har mottagit medarbetarpriset för sitt engagemang i att minska utskrivningen av beroendeframkallande mediciner genom ett teambaserat arbetssätt. Hennes arbete har resulterat i en betydande nedgång i förskrivningen, vilket har förbättrat patienternas välmående. Hon och hennes kollegor har skapat en säkrare arbetsmiljö och bättre patientmöten genom att arbeta nära i team där de kunnat stödja varandra i beslutsprocesser. Shirin Al-Asmar Karlsson, klinikchef för Folktandvården inom Handen Ortodonti, Sollentuna Ortodonti och Eastman Ortodonti, erhåller ledarpriset. Shirin prisas för hennes holistiska, strukturerade ledarskapsstil som har bidragit till utveckling av både arbetssätt och arbetsmiljö. Hennes förmåga att göra operationella förbättringar och införa digitala möten har både minskat väntetider och förbättrat servicen för patienterna. Genom dessa insatser har både Carina och Shirin visat hur samarbete och innovation kan få stor betydelse för personalen och deras verksamheter, och hur det kan leda till betydande förändringar som gynnar patienterna och deras behandling.